13 Mayıs 2016 Cuma

Şiir Türleri

                                             MATERYAL RAPORU 

Ad Soyadı :    Aysima Topçuoğlu, Emine Yılmazer, Nermin Yıldırım
Bölüm       :    Türkçe  Öğretmenliği
Numara    :    3221140018   -   Emine Yılmazer 
                       3221140025   -   Nermin Yıldırım 
                       3221140054   -   Aysima Topçuoğlu

1.  Genel Bilgiler
1.a.   Materyalin Adı / Başlığı:  Şiir Ağacı
1.b.  Materyalin Kullanılacağı Ders:  Türkçe  
1.c.   Materyalin Kullanılacağı Sınıf Düzeyi:  6. Sınıf
           1.d. Materyalin Kullanılacağı Konu:  Şiir Türleri
           1.e. Materyalin Hedeflediği Kazanım(lar): 
-Öğrenciler şiir türleri konusunu uygulayarak öğrenir.
-Öğrenciler eğlenerek öğrenmeyi gerçekleştirir.
-Öğrenciler şiir türlerini öğrenir ve birbirleri arasındaki farkları ayırt edebilir. 
-Öğrenciler şiirleri ve dersi sever.  
  
2.  İçerik Bilgileri
2.a.   Materyali Hazırlamada Kullanılacak Malzemeler: 
- Kumaş
- İp / Kurdele
- Ağaç modeli
- Düğme
- A4 kağıdı
- Yapıştırıcı  ü Keçe
- Renkli kalem 
2.b.  Materyalin Yapılışı: 
- Alınan kumaşla beş şiir türü için beş adet torba ve bir de bütün şiirlerin içinde bulunduğu bir torba yapılır.
- Oluşturulan torbaların üstüne şiir türlerini anımsatan görseller yerleştirilir.
-Bu torbalar ağaç modelinin üstüne asılır.
-A4 kâğıtlarına şiir türlerini temsilen seçilen şiirler yazılır, katlanır ve bunun için yapılan torbanın içerisine atılır.
2.c.   Materyalin Derste Nasıl Kullanılacağı:
       Öğrenciler beş şiir türüne göre beş gruba ayrılır. Ayrılan her bir grup bir şiir türünü temsil etmektedir. Sırayla her gruptan birer öğrencinin şiir ağacının altındaki torbadan bir şiir çeker, okur ve ilk önce şiirin türünü söyler daha sonra neden bu türü seçtiğine dair şiirden hareketle üç sebep sunar. Tahtadaki öğrencinin doğru ya da yanlışını ise cevap olarak söylediği şiir türünün grubundaki arkadaşları değerlendirir. Örneğin: Tahtadaki öğrencinin okuduğu şiir pastoral şiir türüne örnek ise bu şiir türünü temsil eden grubun cevabın doğru ya da yanlışlığını değerlendirmesi gerekir. Doğru cevaplayan öğrencinin grubuna +3puan eklenir. Eğer cevabı kontrol eden grup yanılırsa bu sefer onlardan puan düşülür. Bu oyunda öğretmenin otoritesi oldukça önemlidir, hem cevaplayan tarafa hem de cevabı kontrol eden gruba hakemlik yapması gerekmektedir.
3.  Öz Değerlendirme 
3.a.Materyal Planlama ve Geliştirme Sürecinde İzlenilen Yol ve Araştırma Süreci: 
        Materyal tasarlama sürecine ilk olarak şiir dilinin farklılığının ayırt edilebilmesi ve şiirin kendisinde uyandırdığı duyguları ifade edebilmesi, sınıflayabilmesi açısından önem arz eden ‘’şiir türleri’’ konusunu seçerek başladık. Konumuzu seçerken şiirin en eski edebiyat ürünlerinden biri olduğunu dikkate aldık. İnsan üzerinde en yoğun, en etkili izlenimler yaratan bu sanatın çocuklara aktarılmasıyla onların hayal dünyasını gelişmesini, estetik duygularla daha eğlenceli bir yolla tanışmasını amaçladık. 

       Konu seçiminin ardından da bu konuyu hangi sınıf düzeyinin müfredatında yer aldığını tespit ettik(6.sınıf) ve materyalin nasıl olabileceği konusunda araştırmalara başladık. Bu yaş grubundaki öğrenciler hakkında araştırmalar yaparak, onların pedagojik gelişimi ve hazır bulunuşluluk düzeyleri hakkında bilgi sahibi olduk, ders ve çalışma kitaplarını inceleyerek ne kadar görsel destek kullanmamız gerektiği konusunda bilgi topladık ve buna uygun materyal hazırlamaya çalıştık. 
         Ezberci değil, nedenselliğe ve düşünmeye iten bir materyal olmasını esas aldık. Bununla birlikte öğrencilerin grup çalışmasıyla ve beraberinde gelişen rekabet duygusuyla hem eğleneceklerini hem de bilgilerini kolay kolay unutmayacakları şekilde hafızalarında tutabilecekleri bir etkinlik hazırladığımızı düşünmekteyiz. Ayrıca grup çalışmasıyla onları sorumluluk almayı ve birlik duygusunu hissettirebileceğimizi düşündük.
          Sınıf içinde rekabet ortamı yaratarak onları derse karşı güdülemeyi amaçladık. Bu ortamın, onları derse katılmaya ve verimli olmaya iteceğini düşündük. Öğrencilerin sınıf ortamında eğlenmeleri gerektiğini de göz önünde bulundurarak,  şiir ağacı gibi ve görsel açıdan zengin bir materyalin, şiirlerle dolu keselerin öğrenciler için ilgi çekici olacağını düşündük ve bu materyali hazırlamaya karar verdik.
         Şiirlerimizi,  onların yaş grubuna hitap eden şiirlerden seçmeye çalıştık.  Çünkü okudukları şiirleri yorumlayabilmeleri ve zihinlerinde daha iyi canlandırmaları bizim temel aldığımız esaslardan biridir.

3.b. Materyal Planlama ve Geliştirme Sürecinde Karşılaşılan Güçlükler:
        Bu süreçte nasıl bir materyal hazırlayabileceğimiz konusunda güçlük çektik. Çünkü hazırlayacağımız materyalin birçok niteliği karşılaması gerekiyordu. İlk olarak görsel açıdan zengin bir materyal hazırlamamız, daha sonra da bu  materyalin öğrencilerin bilgilerini en üst düzeyde harekete geçirmesi, onların eğlenmelerini sağlaması ve grup çalışmasına uygun olması gerekiyordu. Görsel açıdan en uygun fikir olarak aklımıza ağaç geldi fakat ağaç modelini kendi imkânlarımızla gerçekleştiremediğimiz için hazır almak durumunda kaldık.
      Güçlük yaşadığımız ikinci konu ise şiirlerin seçimiydi. Özellikte satirik şiirde seçtiğimiz yaş grubuna hitap eden çok fazla şiir örneği bulamadık. Bulduğumuz şiirlerin ya dili ağırdı ya da üslup açısında yaş grubuna uygun sözcükler içermemekteydi.
3.c. Materyalin Güçlü Olduğunu Düşündüğümüz Noktaları:
       Materyalimiz öncelikle görsel açıdan zengin bir özelliğe sahip. Bu da öğrencilerin dikkatini çekip, derse karşı meraklandıracaktır. Diğer bir güçlü yanı ise grup çalışmasına dayanan bu materyalin, öğrencilere sınıfta rekabet ortamı yaşatma olanağı sağlaması. 
      Bu ağaç modeli, malzemelerinin kolay bulunabilmesi ve hazırlanabilmesi bakımından pratik bir özelliğe sahip.
       Eğlenceli bir oyun haline getirebildiğimiz düşündüğümüz bu materyal Türkçe’nin bu şekilde sınıflandırma gerektiren diğer konularında da sınıf düzeyine uygun olarak düzenlenerek kullanılabilir.
3.d Materyalin Zayıf Olduğunu Düşündüğümüz Noktaları: 
      Materyalimizin zayıf olduğunu düşündüğümüz tek noktası: uygulamaya geçildiğinde öğretmen tarafından çok iyi bir şekilde kontrol edilmesi gerektiği. Zaman açısından uzayabilecek bir etkinlik olduğu için öğretmen kontrolünün yetersiz kalması bu zamanı daha da uzatabilir.
3.e. Materyal ile İlgili Diğer Görüş ve Önerilerimiz:
-Farklı konulara ve düzeye uyarlanarak, uygulanabilir.  
- Bireysel çalışma ve grup çalışmasına uygundur.
-Uygulamadan sonra, öğrenciler sevdikleri şiirleri ya da kendi yazdıkları şiirleri getirip ait oldukları şiir türü kesesine koyabilir ve bu keseler sınıf ortamında sergilenebilir. Bu sayede öğrenciler birçok şiiri okuma fırsatı yakalayacaktır.  


4. Materyalin Fotoğrafı 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder