8 Mayıs 2016 Pazar

Cümlematik

MATERYAL RAPORU
Ad Soyad  : Semanur SAYIN, Eda POYRAZ, Rümeysa AKAR
Bölüm : Türkçe Öğretmenliği
Numara:3221140010 ,  3221140001 ,  3221140023                                                     

1.Genel Bilgiler:
1.a.Materyalin Adı/Başlığı: Cümlematik

1.b.Materyalin Kullanılacağı Ders: Türkçe Dersi

1.c.Materyalin Kullanılacağı Sınıf Düzeyi:  8. Sınıf

1.d.Materyalin Kullanılacağı Konu: Cümle Bilgisi

1.e.Materyalin Hedeflediği Kazanım(lar):

 ·         Öğrencinin cümle bilgisi konusunu uygulamaya dönük anlayarak pekiştirmesine yardımcı olur.
·         Görsellik düşünülerek hazırlandığı için öğrenciyi eğlendirirken öğretmeyi hedeflemektedir.
·         Türkçe ‘nin  kurallarına uygun cümleler kurar.
·         Özlü sözler kullanılarak öğrencinin ders çıkarmasını sağlar.
·         Cümlenin temel ögelerini, yardımcı ögelerini ve özelliklerini kavrar.
·         Cümle ögelerini bulduran soruları kavrar.
·         İsim ve fiil cümlelerini ayırt eder.
·         Kurallı ve devrik cümleleri ayırt eder.
·         Cümlenin yapı özelliklerini kavrar.
·         Cümlenin ifade ettiği anlam özelliklerini ve cümle ögeleri arasındaki ilişkiyi kavrar.

2.İçerik Bilgileri:

2.a.Materyali Hazırlamada Kullanılacak Malzemeler:
  • 12 adet renkli ince mukavva karton = 5 lira
  • 4 adet beyaz tahta = 5 lira
  • 10 adet çivi = 5 lira
  • 4 adet uzun çıta = 5 lira
  • Gümüş renkli kaplama kağıdı = 5 lira
  • Makas = 3 lira
  • Yapıştırıcı (uhu, bant, prit) = 2 lira
  • Falçata = 2 lira 
  • Cetvel


2.b.Materyalin Yapılışı:
·         Tahtalar alınarak taban kısmı 40 diğer kısımlar 50 cm olacak şekilde kestirilir.
·         Çivi yardımıyla 40 cm ‘ lik tahta aşağıda durarak, 50 cm ‘lik tahtalar dik açıyla yerleştirilir ve aralarında karşılıklı eşit mesafede (20 cm) yerlerine çakılır.
·         Dik açıyla yerleştirilen tahtalar birbirleri arasında çıtaların geçmesi için 11,5 cm aralık bırakılarak matkap ile delikler açılır.
·         İnce mukavva karton küp haline gelebilecek şekilde cetvel ile ölçülüp çizilerek kesilir ve her kenarı birbirine uhu yardımıyla yapıştırılır.
·         Yapılan kartonlar falçata yardımıyla çıtanın takılabileceği ölçülerde kesilir.
·         Her çıtaya 4 küp sırayla yerleştirilir.
·         Küplerin üstüne cümlenin kelimeleri ve ögeleri ayrı ayrı yerleştilir.
·         Ardından öğrencilerin küpleri çevirerek doğru ögeleri ve kelimeleri bir araya getirerek anlamlı ve kurallı cümleyi okuması beklenir.

2.c.Materyalin Derste Nasıl Kullanılacağı:

    Materyal derste cümle bilgisi konusu anlatımında öğrencinin anlamasına yardımcı olmak ve anladığı konuyu pekiştirmek için kullanılır.

    Materyalin kullanılışına göre; sınıf 4 farklı gruba ayrılır. Her grup küplerde yer alan ögeleri çevirerek doğru cümleyi kurar, cümlenin yapısı bakımında birleşik veya basit, türü bakımından isim veya fiil , anlamına göre de olumlu veya olumsuz olduğunu daha net olarak anlar. Aynı zamanda eğlenir.

    Bu 4 gruptan en fazla puanı alan oyunu kazanır ve konuyu daha iyi anladığını gösterir. Her gruba puanına göre ödül verilir; birinci gruba roman, ikinciye şiir kitabı, üçüncü ve dördüncü gruba ise Türkçe konu anlatım kitabı verilir ve öğrencilerin grup içinde dönüşümlü olarak okuması istenir. Cümle bilgisi öğrencilere bu oyunla anlatılmış olunur.

3. Öz Değerlendirme:

3.a. Materyal Planlama ve Geliştirme Sürecinde İzlediğiniz Yol ve Araştırma Süreciniz:

     Materyal geliştirme sürecine ilk olarak konu seçimiyle başladık. Konumuzu seçerken dersimizin genel kazanımı olan  “ bireylere etkili ve doğru iletişim becerisi kazandırmak” kazanımını dikkate aldık. Bundan dolayı da bu beceriyle en bağlantılı beceri olan “doğru cümle kurma ve anlama becerisi” ni destekleyen en kapsamlı konu olması cümle bilgisine yönelmemize sebep oldu. Ayrıca Türkçe Öğretmenleriyle yaptığımız görüşme ve onlardan aldığımız fikirler neticesinde öğrencilerin en zorlandığı konuların başında bu konunun geldiğini öğrendik. Diğer konuları anlamalarını da kolaylaştıracağı için cümle bilgisinde karar kıldık.

    Konu seçiminin ardından konumuzun hangi sınıfları kapsadığını araştırdık. Çünkü bilindiği gibi hitap ettiğimiz kitle içerisinde farklı gelişim dönemlerinden öğrenciler yer almakta. Her birinin beklenti ve ilgileri farklı olduğu için bunları göz önünde bulundurmalıyız. Bizim konumuz her kademede farklı bir açıdan karşımıza çıksa da genel anlamda 8. sınıf konusu olduğu için materyalimizi 8. sınıf düzeyine uygun oluşturmaya karar verdik. Bu nedenle 8. sınıf düzeyindeki bireyler hakkında birtakım araştırmalar yaptık. ( çevremizde bulunan o yaş grubundaki bireyleri gözlemleme, öğretmenlerle görüşme, ergenlik çağı hakkında araştırma yapma vb.) Materyalimizin hitap ettiği kitlenin seviyesine, ilgilerine, zeka düzeyine, önbilgilerine, hazırbulunuşluk düzeylerine, yaş grubuna ... vb faktörlere dikkat ettik. Ve bunlara uygun bir materyal oluşturmayı amaçladık.

    Edindiğimiz bilgilere göre öğrencilerin rekabet duygusunu arttıran, onların grupça çalışmasına olanak sağlayan, onlara somut düşünme olanağı sağlayan çalışmalar her anlamda motivasyonlarını arttırdığı için materyalimizi bir yarışma-oyun şeklinde düzenlemeye karar verdik. Soyut bir konu olan cümleyi somutlaştırmayı tercih ettik. Grup çalışması içinde çalışıp sorumluluk sahibi olmalarını amaçladık. Bütün bu amaçlara uygun düşündüğümüz 6 ayrı materyal arasından en ideal olarak seçtiğimiz raporun 4. Kısmındaki fotoğrafta görülen “Cümlematik” adlı materyali yapmaya karar verdik.

    Materyalimizi nasıl yapacağımız noktasında yaptığımız araştırma neticesinde genel düzeneği marangoza yaptırmaya geriye kalan detay noktaları kendimiz yapmaya karar verdik.

    Materyalimizde kullanacağımız cümlelerin sıradan ve her yerde görülebilecek cümleler olmasından ziyade öğrencileri düşündürücü, onların ders çıkarmalarına uygun, onlara Türk kültüründeki önemli şahsiyetleri ve çağdaş Türk yazarlarını tanıtıcı nitelikte olmasını tercih ettik. Bu durum, Türkçe dersinin aynı zamanda bir kültür dersi olmasına da uygun bir şekilde düşünülmüştür. Bu amaçla yaptığımız araştırmada bulduğumuz cümlelerden kıstaslarımıza en uygun olan 4 tanesini seçtik. Cümleleri ve öğelerini gerekli şekilde düzenleyip materyalimize yerleştirdik. Aynı zamanda materyalimizin yalnızca ölçme noktasında değil öğretme aşamasına da elverişli olması için materyalimizle eş zamanlı olarak bir de kavram haritası kullanamaya karar verdik.Materyalin dikkat çekme aşamasına da katkı sağlaması için çocukların ilgisini çekecek şekilde dizayn ettik.

3.b. Materyal Planlama ve Geliştirme Sürecinde Karşılaştığınız Güçlükler:

    Bu süreçte ilk olarak karar aşamasında güçlük çektik. Zira çok fazla alternatif fikrimiz mevcuttu. Daha sonra materyalin düzeneğini yapacak marangozu bulmakta zorlandık. Son olarak da uygun cümle bulmakta zorlandık. Çünkü bulduğumuz cümlelerin birçoğu çok fazla öğe sayısına sahipti. Ayrıca çoğu da öğrenci seviyesine uygun olmayan siyasi, ideolojik bir takım temler barındırmaktaydı. Bu gibi birkaç durum dışında yaşadığımız güçlük bulunmamaktadır.

3.c. Sizce Materyalin Güçlü Olduğu Noktalar:

    Materyalimizin dikkat çekme, konuyu hatırlatma ve önbilgi sağlama, konunun öğrenilip öğrenilmediğini ölçme, konuyu somutlaştırma, öğrenci seviyesine ve her iki cinsiyete de uygunluk açısından güçlü olduğunu düşünüyoruz.

    Ayrıca cümleler, öğeler, türler vs. hazır olarak materyal üzerinde bulunduğu için zamanı ekonomik kullanmamızı da sağlıyor. Bununla birlikte materyalimiz taşıma ve kullanım kolaylığı (hem öğretmen hem öğrenci için) yönünden de güçlü.

    İstenirse materyalimizdeki cümleler yerine farklı cümleler yerleştirilerek, daha fazla ya da daha az küp takılarak cümle konusu farklı şekilde ölçülebilir. Ve cümle konusu dışında başka bir Türkçe konusu da rahat bir şekilde materyalimize uyarlanabilir. Bundan dolayı da materyalimizin çok amaçlılık noktasında da güçlü olduğunu söylemeliyiz.

    Materyalimiz öğrencilere grupça çalışma, sorumluluk bilinci kazandırma, her gruba puanına göre bir ödül verdiği cezayı öngörmediği için başarma duygusunu tattırmak yönünden de güçlüdür.

3.d. Sizce Materyalin Zayıf Olduğu Noktalar:

    Materyalimizin çeşitli durumlarda taşıma açısından, yer açısından ve görsellerin pek fazla bulunmaması açısından zayıf olduğunu söyleyebiliriz.

3.e. Materyal İle İlgili Diğer Görüş ve Önerileriniz:
  •          Dersin her aşamasında kullanılabilir.
  •          Farklı sınıf düzeylerinde kullanılabilir.
  •          Farklı konulara uyarlanabilir.
  •          Grupça ya da tek olarak öğrencilere kullandırılabilir.


4.Materyalin fotoğraf(lar)ı:

















    



1 yorum:

  1. Merhabalar ben de türkçe öğretmenliği okuyorum. Yaptığınız materyal tasarımlarına baktım çok güzel olmuş elinize sağlık biz de materyal tasarlayacağız fakat ben birşey bulamadım ne yapsam rica etsem bana bu konuda birşeyler önerebilirmisiniz?

    YanıtlaSil