MATERYAL
RAPORU
Ad Soyadı : Aysima
Topçuoğlu, Emine Yılmazer, Nermin Yıldırım
Bölüm : Türkçe
Öğretmenliği
Numara : 3221140018 -
Emine Yılmazer
3221140025 -
Nermin Yıldırım
3221140054 -
Aysima Topçuoğlu
1. Genel Bilgiler
1.a. Materyalin Adı / Başlığı: Şiir Ağacı
1.b. Materyalin Kullanılacağı Ders: Türkçe
1.c. Materyalin Kullanılacağı Sınıf Düzeyi: 6. Sınıf
1.d. Materyalin Kullanılacağı Konu: Şiir Türleri
1.e. Materyalin
Hedeflediği Kazanım(lar):
-Öğrenciler
şiir türleri konusunu uygulayarak öğrenir.
-Öğrenciler
eğlenerek öğrenmeyi gerçekleştirir.
-Öğrenciler
şiir türlerini öğrenir ve birbirleri arasındaki farkları ayırt edebilir.
-Öğrenciler
şiirleri ve dersi sever.
2. İçerik Bilgileri
2.a. Materyali Hazırlamada Kullanılacak
Malzemeler:
- Kumaş
- İp
/ Kurdele
- Ağaç
modeli
- Düğme
- A4
kağıdı
- Yapıştırıcı ü Keçe
- Renkli
kalem
2.b. Materyalin Yapılışı:
- Alınan
kumaşla beş şiir türü için beş adet torba ve bir de bütün şiirlerin içinde
bulunduğu bir torba yapılır.
- Oluşturulan
torbaların üstüne şiir türlerini anımsatan görseller yerleştirilir.
-Bu
torbalar ağaç modelinin üstüne asılır.
-A4
kâğıtlarına şiir türlerini temsilen seçilen şiirler yazılır, katlanır ve bunun
için yapılan torbanın içerisine atılır.
2.c. Materyalin Derste Nasıl Kullanılacağı:
Öğrenciler beş şiir türüne göre beş
gruba ayrılır. Ayrılan her bir grup bir şiir türünü temsil etmektedir. Sırayla
her gruptan birer öğrencinin şiir ağacının altındaki torbadan bir şiir çeker,
okur ve ilk önce şiirin türünü söyler daha sonra neden bu türü seçtiğine dair
şiirden hareketle üç sebep sunar. Tahtadaki öğrencinin doğru ya da yanlışını
ise cevap olarak söylediği şiir türünün grubundaki arkadaşları değerlendirir.
Örneğin: Tahtadaki öğrencinin okuduğu şiir pastoral şiir türüne örnek ise bu
şiir türünü temsil eden grubun cevabın doğru ya da yanlışlığını değerlendirmesi
gerekir. Doğru cevaplayan öğrencinin grubuna +3puan eklenir. Eğer cevabı
kontrol eden grup yanılırsa bu sefer onlardan puan düşülür. Bu oyunda
öğretmenin otoritesi oldukça önemlidir, hem cevaplayan tarafa hem de cevabı
kontrol eden gruba hakemlik yapması gerekmektedir.
3. Öz Değerlendirme
3.a.Materyal Planlama ve Geliştirme
Sürecinde İzlenilen Yol ve Araştırma Süreci:
Materyal tasarlama sürecine ilk olarak şiir
dilinin farklılığının ayırt edilebilmesi ve şiirin kendisinde uyandırdığı duyguları
ifade edebilmesi, sınıflayabilmesi açısından önem arz eden ‘’şiir türleri’’
konusunu seçerek başladık. Konumuzu seçerken şiirin en eski edebiyat
ürünlerinden biri olduğunu dikkate aldık. İnsan üzerinde en yoğun, en etkili
izlenimler yaratan bu sanatın çocuklara aktarılmasıyla onların hayal dünyasını
gelişmesini, estetik duygularla daha eğlenceli bir yolla tanışmasını
amaçladık.
Konu seçiminin ardından da bu konuyu hangi sınıf
düzeyinin müfredatında yer aldığını tespit ettik(6.sınıf) ve materyalin nasıl
olabileceği konusunda araştırmalara başladık. Bu yaş grubundaki öğrenciler
hakkında araştırmalar yaparak, onların pedagojik gelişimi ve hazır bulunuşluluk
düzeyleri hakkında bilgi sahibi olduk, ders ve çalışma kitaplarını inceleyerek
ne kadar görsel destek kullanmamız gerektiği konusunda bilgi topladık ve buna
uygun materyal hazırlamaya çalıştık.
Ezberci değil, nedenselliğe
ve düşünmeye iten bir materyal olmasını esas aldık. Bununla birlikte
öğrencilerin grup çalışmasıyla ve beraberinde gelişen rekabet duygusuyla hem
eğleneceklerini hem de bilgilerini kolay kolay unutmayacakları şekilde
hafızalarında tutabilecekleri bir etkinlik hazırladığımızı düşünmekteyiz. Ayrıca
grup çalışmasıyla onları sorumluluk almayı ve birlik duygusunu
hissettirebileceğimizi düşündük.
Sınıf içinde rekabet ortamı yaratarak
onları derse karşı güdülemeyi amaçladık. Bu ortamın, onları derse katılmaya ve
verimli olmaya iteceğini düşündük. Öğrencilerin sınıf ortamında eğlenmeleri
gerektiğini de göz önünde bulundurarak,
şiir ağacı gibi ve görsel açıdan zengin bir materyalin, şiirlerle dolu
keselerin öğrenciler için ilgi çekici olacağını düşündük ve bu materyali
hazırlamaya karar verdik.
Şiirlerimizi, onların yaş grubuna hitap eden şiirlerden
seçmeye çalıştık. Çünkü okudukları
şiirleri yorumlayabilmeleri ve zihinlerinde daha iyi canlandırmaları bizim
temel aldığımız esaslardan biridir.
3.b.
Materyal Planlama ve Geliştirme Sürecinde Karşılaşılan Güçlükler:
Bu süreçte nasıl bir
materyal hazırlayabileceğimiz konusunda güçlük çektik. Çünkü hazırlayacağımız
materyalin birçok niteliği karşılaması gerekiyordu. İlk olarak görsel açıdan
zengin bir materyal hazırlamamız, daha sonra da bu materyalin öğrencilerin bilgilerini en üst düzeyde
harekete geçirmesi, onların eğlenmelerini sağlaması ve grup çalışmasına uygun
olması gerekiyordu. Görsel açıdan en uygun fikir olarak aklımıza ağaç geldi
fakat ağaç modelini kendi imkânlarımızla gerçekleştiremediğimiz için hazır
almak durumunda kaldık.
Güçlük yaşadığımız ikinci konu ise
şiirlerin seçimiydi. Özellikte satirik şiirde seçtiğimiz yaş grubuna hitap eden
çok fazla şiir örneği bulamadık. Bulduğumuz şiirlerin ya dili ağırdı ya da
üslup açısında yaş grubuna uygun sözcükler içermemekteydi.
3.c.
Materyalin Güçlü Olduğunu Düşündüğümüz Noktaları:
Materyalimiz öncelikle görsel açıdan zengin bir özelliğe sahip. Bu
da öğrencilerin dikkatini çekip, derse karşı meraklandıracaktır. Diğer bir
güçlü yanı ise grup çalışmasına dayanan bu materyalin, öğrencilere sınıfta
rekabet ortamı yaşatma olanağı sağlaması.
Bu ağaç modeli, malzemelerinin kolay
bulunabilmesi ve hazırlanabilmesi bakımından pratik bir özelliğe sahip.
Eğlenceli bir oyun haline getirebildiğimiz
düşündüğümüz bu materyal Türkçe’nin bu şekilde sınıflandırma gerektiren diğer
konularında da sınıf düzeyine uygun olarak düzenlenerek kullanılabilir.
3.d
Materyalin Zayıf Olduğunu Düşündüğümüz Noktaları:
Materyalimizin zayıf olduğunu
düşündüğümüz tek noktası: uygulamaya geçildiğinde öğretmen tarafından çok iyi
bir şekilde kontrol edilmesi gerektiği. Zaman açısından uzayabilecek bir
etkinlik olduğu için öğretmen kontrolünün yetersiz kalması bu zamanı daha da
uzatabilir.
3.e.
Materyal ile İlgili Diğer Görüş ve Önerilerimiz:
-Farklı
konulara ve düzeye uyarlanarak, uygulanabilir.
- Bireysel
çalışma ve grup çalışmasına uygundur.
-Uygulamadan
sonra, öğrenciler sevdikleri şiirleri ya da kendi yazdıkları şiirleri getirip
ait oldukları şiir türü kesesine koyabilir ve bu keseler sınıf ortamında
sergilenebilir. Bu sayede öğrenciler birçok şiiri okuma fırsatı yakalayacaktır.
4.
Materyalin Fotoğrafı
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder