MATERYAL
RAPORU
Ad
Soyad : Semanur SAYIN, Eda
POYRAZ, Rümeysa AKAR
Bölüm : Türkçe Öğretmenliği
Numara:3221140010 , 3221140001 , 3221140023
1.Genel
Bilgiler:
1.a.Materyalin
Adı/Başlığı: Cümlematik
1.b.Materyalin
Kullanılacağı Ders: Türkçe
Dersi
1.c.Materyalin
Kullanılacağı Sınıf Düzeyi: 8. Sınıf
1.d.Materyalin
Kullanılacağı Konu: Cümle
Bilgisi
1.e.Materyalin
Hedeflediği Kazanım(lar):
·
Öğrencinin cümle bilgisi konusunu uygulamaya
dönük anlayarak pekiştirmesine yardımcı olur.
·
Görsellik düşünülerek hazırlandığı için
öğrenciyi eğlendirirken öğretmeyi hedeflemektedir.
· Türkçe ‘nin kurallarına uygun cümleler kurar.
· Özlü sözler kullanılarak öğrencinin ders çıkarmasını sağlar.
· Cümlenin temel ögelerini, yardımcı ögelerini ve özelliklerini kavrar.
· Cümle ögelerini bulduran soruları kavrar.
· İsim ve fiil cümlelerini ayırt eder.
· Kurallı ve devrik cümleleri ayırt eder.
· Cümlenin yapı özelliklerini kavrar.
· Cümlenin ifade ettiği anlam özelliklerini ve cümle ögeleri arasındaki ilişkiyi kavrar.
· Türkçe ‘nin kurallarına uygun cümleler kurar.
· Özlü sözler kullanılarak öğrencinin ders çıkarmasını sağlar.
· Cümlenin temel ögelerini, yardımcı ögelerini ve özelliklerini kavrar.
· Cümle ögelerini bulduran soruları kavrar.
· İsim ve fiil cümlelerini ayırt eder.
· Kurallı ve devrik cümleleri ayırt eder.
· Cümlenin yapı özelliklerini kavrar.
· Cümlenin ifade ettiği anlam özelliklerini ve cümle ögeleri arasındaki ilişkiyi kavrar.
2.İçerik
Bilgileri:
2.a.Materyali
Hazırlamada Kullanılacak Malzemeler:
- 12 adet renkli ince mukavva karton = 5 lira
- 4 adet beyaz tahta = 5 lira
- 10 adet çivi = 5 lira
- 4 adet uzun çıta = 5 lira
- Gümüş renkli kaplama kağıdı = 5 lira
- Makas = 3 lira
- Yapıştırıcı (uhu, bant, prit) = 2 lira
- Falçata = 2 lira
- Cetvel
2.b.Materyalin
Yapılışı:
·
Tahtalar alınarak taban kısmı 40 diğer kısımlar
50 cm olacak şekilde kestirilir.
·
Çivi yardımıyla 40 cm ‘ lik tahta aşağıda
durarak, 50 cm ‘lik tahtalar dik açıyla yerleştirilir ve aralarında karşılıklı
eşit mesafede (20 cm) yerlerine çakılır.
·
Dik açıyla yerleştirilen tahtalar birbirleri
arasında çıtaların geçmesi için 11,5 cm aralık bırakılarak matkap ile delikler
açılır.
·
İnce mukavva karton küp haline gelebilecek
şekilde cetvel ile ölçülüp çizilerek kesilir ve her kenarı birbirine uhu
yardımıyla yapıştırılır.
·
Yapılan kartonlar falçata yardımıyla çıtanın
takılabileceği ölçülerde kesilir.
·
Her çıtaya 4 küp sırayla yerleştirilir.
·
Küplerin üstüne cümlenin kelimeleri ve ögeleri
ayrı ayrı yerleştilir.
·
Ardından öğrencilerin küpleri çevirerek doğru
ögeleri ve kelimeleri bir araya getirerek anlamlı ve kurallı cümleyi okuması
beklenir.
2.c.Materyalin
Derste Nasıl Kullanılacağı:
Materyal derste cümle bilgisi
konusu anlatımında öğrencinin anlamasına yardımcı olmak ve anladığı konuyu
pekiştirmek için kullanılır.
Materyalin kullanılışına göre;
sınıf 4 farklı gruba ayrılır. Her grup küplerde yer alan ögeleri çevirerek
doğru cümleyi kurar, cümlenin yapısı bakımında birleşik veya basit, türü bakımından
isim veya fiil , anlamına göre de olumlu veya olumsuz olduğunu daha net olarak
anlar. Aynı zamanda eğlenir.
Bu 4 gruptan en fazla puanı
alan oyunu kazanır ve konuyu daha iyi anladığını gösterir. Her gruba puanına
göre ödül verilir; birinci gruba roman, ikinciye şiir kitabı, üçüncü ve
dördüncü gruba ise Türkçe konu anlatım kitabı verilir ve öğrencilerin grup
içinde dönüşümlü olarak okuması istenir. Cümle bilgisi öğrencilere bu oyunla
anlatılmış olunur.
3. Öz
Değerlendirme:
3.a.
Materyal Planlama ve Geliştirme Sürecinde İzlediğiniz Yol ve Araştırma
Süreciniz:
Materyal
geliştirme sürecine ilk olarak konu seçimiyle başladık. Konumuzu seçerken
dersimizin genel kazanımı olan “
bireylere etkili ve doğru iletişim becerisi kazandırmak” kazanımını dikkate
aldık. Bundan dolayı da bu beceriyle en bağlantılı beceri olan “doğru cümle
kurma ve anlama becerisi” ni destekleyen en kapsamlı konu olması cümle
bilgisine yönelmemize sebep oldu. Ayrıca Türkçe Öğretmenleriyle yaptığımız
görüşme ve onlardan aldığımız fikirler neticesinde öğrencilerin en zorlandığı
konuların başında bu konunun geldiğini öğrendik. Diğer konuları anlamalarını da
kolaylaştıracağı için cümle bilgisinde karar kıldık.
Konu seçiminin
ardından konumuzun hangi sınıfları kapsadığını araştırdık. Çünkü bilindiği gibi
hitap ettiğimiz kitle içerisinde farklı gelişim dönemlerinden öğrenciler yer
almakta. Her birinin beklenti ve ilgileri farklı olduğu için bunları göz önünde
bulundurmalıyız. Bizim konumuz her kademede farklı bir açıdan karşımıza çıksa
da genel anlamda 8. sınıf konusu olduğu için materyalimizi 8. sınıf düzeyine
uygun oluşturmaya karar verdik. Bu nedenle 8. sınıf düzeyindeki bireyler
hakkında birtakım araştırmalar yaptık. ( çevremizde bulunan o yaş grubundaki
bireyleri gözlemleme, öğretmenlerle görüşme, ergenlik çağı hakkında araştırma
yapma vb.) Materyalimizin hitap ettiği kitlenin seviyesine, ilgilerine, zeka
düzeyine, önbilgilerine, hazırbulunuşluk düzeylerine, yaş grubuna ... vb
faktörlere dikkat ettik. Ve bunlara uygun bir materyal oluşturmayı amaçladık.
Edindiğimiz
bilgilere göre öğrencilerin rekabet duygusunu arttıran, onların grupça
çalışmasına olanak sağlayan, onlara somut düşünme olanağı sağlayan çalışmalar
her anlamda motivasyonlarını arttırdığı için materyalimizi bir yarışma-oyun
şeklinde düzenlemeye karar verdik. Soyut bir konu olan cümleyi somutlaştırmayı
tercih ettik. Grup çalışması içinde çalışıp sorumluluk sahibi olmalarını
amaçladık. Bütün bu amaçlara uygun düşündüğümüz 6 ayrı materyal arasından en
ideal olarak seçtiğimiz raporun 4. Kısmındaki fotoğrafta görülen “Cümlematik” adlı
materyali yapmaya karar verdik.
Materyalimizi
nasıl yapacağımız noktasında yaptığımız araştırma neticesinde genel düzeneği
marangoza yaptırmaya geriye kalan detay noktaları kendimiz yapmaya karar
verdik.
Materyalimizde
kullanacağımız cümlelerin sıradan ve her yerde görülebilecek cümleler
olmasından ziyade öğrencileri düşündürücü, onların ders çıkarmalarına uygun,
onlara Türk kültüründeki önemli şahsiyetleri ve çağdaş Türk yazarlarını
tanıtıcı nitelikte olmasını tercih ettik. Bu durum, Türkçe dersinin aynı
zamanda bir kültür dersi olmasına da uygun bir şekilde düşünülmüştür. Bu amaçla
yaptığımız araştırmada bulduğumuz cümlelerden kıstaslarımıza en uygun olan 4
tanesini seçtik. Cümleleri ve öğelerini gerekli şekilde düzenleyip
materyalimize yerleştirdik. Aynı zamanda materyalimizin yalnızca ölçme
noktasında değil öğretme aşamasına da elverişli olması için materyalimizle eş
zamanlı olarak bir de kavram haritası kullanamaya karar verdik.Materyalin dikkat
çekme aşamasına da katkı sağlaması için çocukların ilgisini çekecek şekilde
dizayn ettik.
3.b.
Materyal Planlama ve Geliştirme Sürecinde Karşılaştığınız Güçlükler:
Bu süreçte ilk
olarak karar aşamasında güçlük çektik. Zira çok fazla alternatif fikrimiz
mevcuttu. Daha sonra materyalin düzeneğini yapacak marangozu bulmakta
zorlandık. Son olarak da uygun cümle bulmakta zorlandık. Çünkü bulduğumuz
cümlelerin birçoğu çok fazla öğe sayısına sahipti. Ayrıca çoğu da öğrenci
seviyesine uygun olmayan siyasi, ideolojik bir takım temler barındırmaktaydı.
Bu gibi birkaç durum dışında yaşadığımız güçlük bulunmamaktadır.
3.c.
Sizce Materyalin Güçlü Olduğu Noktalar:
Materyalimizin
dikkat çekme, konuyu hatırlatma ve önbilgi sağlama, konunun öğrenilip
öğrenilmediğini ölçme, konuyu somutlaştırma, öğrenci seviyesine ve her iki
cinsiyete de uygunluk açısından güçlü olduğunu düşünüyoruz.
Ayrıca cümleler,
öğeler, türler vs. hazır olarak materyal üzerinde bulunduğu için zamanı
ekonomik kullanmamızı da sağlıyor. Bununla birlikte materyalimiz taşıma ve kullanım
kolaylığı (hem öğretmen hem öğrenci için) yönünden de güçlü.
İstenirse
materyalimizdeki cümleler yerine farklı cümleler yerleştirilerek, daha fazla ya
da daha az küp takılarak cümle konusu farklı şekilde ölçülebilir. Ve cümle
konusu dışında başka bir Türkçe konusu da rahat bir şekilde materyalimize
uyarlanabilir. Bundan dolayı da materyalimizin çok amaçlılık noktasında da
güçlü olduğunu söylemeliyiz.
Materyalimiz
öğrencilere grupça çalışma, sorumluluk bilinci kazandırma, her gruba puanına
göre bir ödül verdiği cezayı öngörmediği için başarma duygusunu tattırmak
yönünden de güçlüdür.
3.d.
Sizce Materyalin Zayıf Olduğu Noktalar:
Materyalimizin
çeşitli durumlarda taşıma açısından, yer açısından ve görsellerin pek fazla
bulunmaması açısından zayıf olduğunu söyleyebiliriz.
3.e.
Materyal İle İlgili Diğer Görüş ve Önerileriniz:
- Dersin her aşamasında kullanılabilir.
- Farklı sınıf düzeylerinde kullanılabilir.
- Farklı konulara uyarlanabilir.
- Grupça ya da tek olarak öğrencilere kullandırılabilir.
4.Materyalin
fotoğraf(lar)ı:
Merhabalar ben de türkçe öğretmenliği okuyorum. Yaptığınız materyal tasarımlarına baktım çok güzel olmuş elinize sağlık biz de materyal tasarlayacağız fakat ben birşey bulamadım ne yapsam rica etsem bana bu konuda birşeyler önerebilirmisiniz?
YanıtlaSil